Ridövning 3

Jag har ju börjat skriva om ridövningar, så jag kan ju fortsätta i hopp om att jag inspirerar någon kanske 😀 Det är inte alltid helt lätt att komma på vad man ska göra under ett ridpass, och det är ganska så lätt hänt att man fastnar i samma övningar, och då är det bra att kunna hitta lite inspiration någonstans.

Övningen den här gången är lätt, men kan göra stor nytta även för den mer avancerade ryttaren.Jag beskriver hur jag själv brukar rida, men du gör så klart de delar som känns bra för dig och din häst. Man kan alltid plocka valda detaljer ur mina övningar, man måste inte alls göra hela beskrivningen, det kanske inte alls passar ditt syfte.

Övningen innebär voltarbete. Varför ska man använda sig av volter kanske någon undrar? Jo för att det är ett effektivt sätt att kontrollera sin hästs ställning, böjning, och tempo. Men det är också en bra övning för att lära sig att se vägen, tänka framåt, förfina sina hjälper och det kan också vara bra att träna balansen under den här övningen, om man lägger upp stigbyglarna i kors framför sadeln.

Något av det svåraste man kan göra är att få till en riktigt rund volt. Därför behöver de flesta träna på det då och då. En pigg häst kan ha nytta av sådana övningar för att de verkar samlande om man rider med stadig ytterhand och leder mjukt med innerhanden, samtidigt som innerskänkeln håller hästen böjd och ytterskänkeln driver och ser till att ytterbogen inte faller ut. Mycket att hålla koll på.

Jag brukar rida voltarbete i alla gångarter. Att rida en tiometersvolt i varje hörn av ridbanan får hästen att stretcha lite, och komma igång med att bli lösgjord.

  1. Jag brukar rida två varv åt höger, med en tiometersvolt i varje hörn. Sen vänder jag halvt igenom och byter varv, och rider två varv åt vänster med en tiometersvolt i varje hörn öven där..
  2. Sen byter jag varv igen och övergår till trav, lättridning. Där lägger jag ofta in ett varv på stora mittvolten PLUS att jag gör en tiometersvolt i varje hörn, var noga med halvhalter så att hästen inte blir springig. Jag upprepar detta i tre varv, sedan byter jag varv och gör samma sak åt andra hållet.
  3. Därefter får hästen pusta lite på lång tygel ett par varv, innan jag samlar tyglarna och börjar arbeta hästen på stora mittvolten i skritt. Jobba med att öka och minska volten utan att hästen blir för ställd eller för böjd.
  4. När hästen svarar bra för hjälperna så fattar jag galopp och tränar på att öka och minska galoppen på stora mittvolten i ca fem varv. Känns det som att hästen svarar, så bryter jag av till skritt, och byter varv.
  5. Därefter upprepar jag samma sak i andra varvet: flytta hästen inåt och utåt i skritt, och när detta flyter på, ta en halvhalt och kom fram i galopp och jobba hästen framåt för skänkeln, och samlande.

Man kan tänka sig att på voltens ena halva är det långa språng och på den andra halvan ska sprången kortas, om det går bra. Annars är ett varv med långa fina språng lagom innan man kortar upp och samlar galoppen en aning i ett varv.

Avslutning/nedtrappning:

Följ fyrkanten i trav lättridning, och lägg en tiometersvolt i varje hörn och även mitt på varje långsida. Försök att ha en energisk trav men ändå lätt att samla hästen. Om hästen känns som den springer iväg så är det bättre att sakta av till skritt och göra detta i skritt i stället.

—-> Kommentera gärna om ni inte förstår eller vill ha tips på variationer. <—

Publicerat på mars 29, 2011, i Ridövningar och märkt , . Bokmärk permalänken. 1 kommentar.

  1. Svar: Jaadu, jag hade faktiskt ingen aning om att jag var bloggen som hade fått mest kommentarer då du skrev kommentaren igår. Så jag vet inte hur dom räknar osv…
    Och tack för komplimangen 🙂

Lämna en kommentar