Att börja med ridning.. eller vilken hobby som helst

Jag fick en fråga av Sandlådemamman gällande när man ”ska” introducera hästar i ett barns liv. Det svar jag kan ge går egentligen att applicera på så gott som alla intressen, för jag tycker att när barnet visar intresse för något, så kan man också uppmuntra det genom att låta det testa om möjlighet finns. Vad gäller Lucas och hans ridning så är det så att han fick följa med mig när jag red, dels hos våra bekanta som har ett gäng Nordsvenskar som jag jobbat med i många år (premierat, tränat unghästar, ridit in och kört in samt assisterat vid olika tillfällen) och dels hos en medryttarhäst som jag hade ett tag, när vi bodde i Västerås. Där  min medryttarhäst stod så fanns en häst till, som Lucas ofta fick ta en tur på när vi ändå var där. Han tyckte att det var kul, och det tyckte så klart jag också, som den ”hästnörd” jag ändå är.

Lucas & PalleNär jag själv började återuppta min regelbundna ridning för instruktör så passade jag också på att anmäla Lucas till en nybörjargrupp, och han red en termin mest för att han skulle se hur det var. Innan dess har han gått på fotbollsskola, eftersom han visat intresse för fotboll också. Här har vi inga fördomar om någon sport alls egentligen, utan det som Lucas är intresserad av, det får han också testa. Sen är det hans val, anser jag. Vill han rida seriöst, så får han det. Vill han spela fotboll så får han det. Personligen ser jag hellre att han rider eftersom jag hatar fotboll, men vill han syssla med det så visst får han det.

Jag tror nämligen att det är viktigt att man som förälder försöker stimulera sitt barn, inte bara till att hjälpa till hemma som jag redan nämnt, utan även att göra något värdefullt som kan lära barnet mer om värderingar, ansvar och kanske även hur man är en bra vän och en bra ”lagspelare”, lite beroende på vad man väljer att utöva. Hur som helst så är det, enligt mig, viktigt att barn och ungdomar har en sysselsättning som de uppskattar, som kanske i framtiden kan bli värdefull för dem. Man får ju många vänner genom hobbies, och man får ju också bättre självkänsla genom att lära sig saker och ha något att vara stolt över.

Precis NÄR man ska låta barn börja med hobbies, vad det än må vara, är svårt att sätta fingret på, men när det gäller ridning så brukar fyra år vara en vettig tid att börja eftersom att man då har utvecklat sin balans lite och kan förstå vad instruktören säger någorlunda. Visst kan man testa innan, men då tycker jag det räcker med t ex ponnyridning på en djurpark eller marknad etc, för att se om barnet ens vill sitta på en häst. Det kan faktiskt vara bra att låta barnet testa att sitta och kanske skritta lite också, på en trygg häst hos någon bekant eller kanske på mammas medryttarhäst etc, bara för att känna hur det känns, så att man inte får ett barn som skriker av rädsla på sin första riktiga lektion.

Så tycker jag. Och en sak till. Det kommer att dyka upp lite mer ”blandade” inlägg, för jag vet att vissa inte BARA vill läsa om hästar. Men det är ändå en betoning på hästar, det kommer det alltid att vara. Liksom på Scrapbooking, föräldraskap och åsikter. Jag är den jag är och dessa delar av mig kommer man aldrig att få bort 😀

Publicerat på mars 31, 2011, i Frågor & Svar, Tilu-Barnens egen kategori och märkt , , , . Bokmärk permalänken. 2 kommentarer.

  1. Tack för svaret! Ungefär som jag också resonerar. En annan blogg som jag följer har en kanske 3-åring, som rider på ”ridlekis”, typ ponnyridning + att de får pröva rykta hästen och lite sånt. Det verkar också bra.

Lämna en kommentar