Hundplågeri eller kul grej?

Hundgrooming är något som är stort utomlands. Tack och lov inte i Sverige än, för det är i min värld något som är helt onödigt och knäppt. Jag tror i och för sig inte att hundarna lider av det, så länge man använder milda produkter för att färga och styla, snarare tror jag att de kan tänkas njuta av uppmärksamheten. Men det ser inte klokt ut, och bara att komma på tanken att styla sin hund till något sånt här ger mig rysningar.. Jag skulle aldrig i livet vilja spöka ut Chappo så! Hundar har ju inte samma typ av tankar som oss människor, de lever i NUET, så matte/husse blir förmodligen ”förlåtna” så fort färgen och allt annat försvinner, men ändå.. VARFÖR utsätta en hund för detta? (Klicka på bilderna för att se dem i större format)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publicerat på april 2, 2011, i Tyck & Tänk och märkt , , . Bokmärk permalänken. 3 kommentarer.

  1. Håller med dig! Hundarna lider nog inte av det, men jag tycker ändå att det är rätt illa. Det är inga leksaker…

  2. jag håller inte med. Klart som fan hundarna lider av det. Hundar har ögon att se med. En hund som möter en annan hund tittar ofta på färger och teckningar (och ansiktsutryck och annat) och alla dessa färger är förvirrande.

    HUndar föredrar ofta sin egen ras och de hundar som har samma färg som dem själva. De diskriminerar. Av vilken anledning vet jag inte men har sett detta tydligt hos de hundar jag haft och umgåtts med. (och fått det verifierat av hundtränare)

    • Självklart har du rätt, det vet jag också, som hundägare sedan ca 20 år. De föredrar ofta samma eller liknande färg och storlek, och ofta även samma ras. Absolut. Men jag har svårt att tro att husse och matte låter dem springa omkring i de här utstyrslarna någon längre tid.. Såvitt jag förstått så är det tävlingar som avgörs genom att man kommer dit med en ”vanlig” hund, sen har man en viss tid på sig att vara kreativ, och sen bedöms hundarna och någon vinner, sen åker man hem och tvättar och fixar till hunden sån den ser vanlig ut igen.. Åtminstone HOPPAS jag att det är så, men man vet ju inte. Och är det INTE så så kan jag absolut hålla med om att det är hundplågeri. För det är INTE ok att spöka ut en hund sådär och låta den gå runt så..det vill jag poängtera. Hundar är hundar och ska se ut som sådana. Men jag tror kanske att det kan vara lite mindre traumatiskt än vad många vill få det till, eftersom många hundar faktiskt gillar att bli ompysslade och använder man då produkter som inte gör att det kliar eller så, då är det väl ingen skada skedd under själva stylingen, utan då är det ju snarare resultatet som är upphov till att hunden mår dåligt. Men jag vet inte, faktiskt. Jag är inte intresserad av att testa, så mycket kan vi konstatera!

Lämna en kommentar